24 May 2010

cara-cara tidurkan anak versi saya


salam awal minggu semua..
harap2 semua sihat dan ceria di hari isnin yang mulia ini..
bayi dan kanak-kanak membesar memerlukan tidur yang mencukupi untuk perkembangan otak
maka haruslah ibu bapa tahu cara menidurkan anak
emm..kalo jaga anak ni senang je,pastikan dia kenyang dan selesa jadi nanti bolehlah tidur dengan lena
tapi
:
:
:
terdapat juga faktor2 lain yang mengganggu anak daripada tidur seperti bising ataupun tak nak tidur kerana terlalu aktif!
owh macam mana nak tidurkan anak ni?
kalo saya..saya buat:
-pastikan dah mandi,solek,pampers/cd bersih selesa
-bagi minum susu/bf
-tutup langsir
-kipas laju
-zikir2
-tepuk2/buaikan laju sikit
-tengok muka anak dengan mata kita pejam tanda kita suh dia tidur
-kalo dia tak nak tidur jugak,biarkan dia main sampai penat nanti baru senang diaorang nak tidur
-kalo  dah siap keje,kita baring sama dan pura-pura tidur ataupun tidur je la.hehe
-bagi ubat tidur.eh ini tak boleh ok.melainkan kalo anak benar2 sakit/batuk/selesema/dll bolehlah bagi makan ubat yang diberi oleh doktor.yes!kalo bagi makan ubat paling senang anak2 nak tidur!huhu
.
.
.
oklah sekian bebelan saya untuk hariisnin,dan ini gambar anak2 saya..macam sama rupa diorang masa kecil!


~haziq~



~hazeera~

nota kaki:kanak2 ada mimpi tak kalau tidur?

No comments:

Related Posts with Thumbnails

Photobook