XM

17 April 2012

Tips:Anak-anak rajin belajar

hello blog,
aceceh nak bagi tips bagai
ok ni aku saje nak share cara aku la ye
alhamdulillah haziq suka je g skola hari2
even skrg dia makin improve bangun tdo tak nangis2 pun,baru terus mandi tanpa nangis
wah senangnya keje aku,huuu
tak penah lagi dia tak nak g skola,cuma dia pernah cuti 2 hari la setakat ni
satu sebab besday aku,*hakhak
satu lagi sebab demam
tu pun masa demam tu boleh je dia g skola,tapi aku yang nk suh dia rehat
kalau kat umah lak
haziq mmg rajin nak kaler2,nak suh bacakan dia buku
haziq suka kaler,tulis2 dia malas skit
tapi menurut cikgu tadika haziq dan juga cikgu tadika lain(kwn aku)
budak 4 tahun mmg diorang lebih tumpukan untuk colouring
cuma encik adam la nak anak dia pandai tulis cpt2,garang semacam.adoi
baca buku marilah baca dah buku 2,iqra' dah byk muka surat tahu baca sendiri,
peter n jane masih buku 1
tapi bole la,so haziq baca n kaler ok
tulis k.o.huhu*kena rajin skit ni
eh jap aku kan nak bagi tips.ape aku membebel citer perkembangan haziq ni.hee
ok tipsnya:

#jadikan buku dan belajar tu budaya.selalu beli buku dorang
tapi pastikan dorang siap dulu buku yang ada sebelum beli buku baru
buat ape beli tapi tak buat kan
ala anak2 aku suka je kaler2,dorang rasa macam bermain masa bukak buku tu

#beli mainan yang ada unsur2 blaja.macam lego,playdoh,mainan abc,doodles,eh sebenarnya kebanyakkan mainan ada unsur belajar tau.so mari kita beli mainan byk2.hakhak

tgh main susun2 abc

haziq

hazeera

#isi masa dengan buku.hee.mula2 tu kita kena keluarkan buku dan ajak dorang kaler la.tapi lama2 dorang yang keluarkan buku sendiri dan ajak kita kaler*kadang2 aku yang penat nak layan daa.hee

#kalau hazeera.aku suh kaler dulu baru dapat nenen.haha.cara ni berkesan tuk hazeera

hazeera kaler oren
*aku suka.bole la utk budak 2 tahun 2 bulan kaler mcm ni
(ni gmbr feb,hazeera baru 2 tahun 2 bulan masa ni)

#pastikan alat tulis semua cukup.baru semangat.hee
eh aku kan jenis pecfectionist,so semua benda pun anak2 aku aku ada,kaler,crayon, even highlighter pun dorang ada.haha

tak tahu la buku sape ni,aku pun tak ingat haziq ke hazeera py buku

amboi2 khusyuknya

ape2 pun tips yang paling penting ialah ibu bapa kena tunjuk contoh yang baik la
kalau anak tgk parents selalu membaca,dorang pun akan terikut sama
ntahla sebenarnya aku tak tahu nak tulis tips daa.hee
ape2 pun alhamdulillah anak2 aku suka dengan buku
kadang2 tu lepas balik jejalan weekend sampai umah pun nak kaler2.adoi.dorang ni tak tahu penat ke.heee
kalau tips haziq suka pergi skola tu,aku mmg jenis terangkan kat dia kenapa kena pergi skola
haziq dah faham,aku cakap je la kita kena pergi skola untuk belajar biar pandai
dah besar nak jadi orang berguna,nak kerja bagus,nak beli kereta besar ,nak beli umah besar
(ha agak meterialistik si situuu.huhu)
aku ckp jugak kat haziq,pergi skola nak belajar,lepas belajar boleh main dengan kawan2
aku jugak ckp haziq nak kerja susah duit sikit ke kerja senang duit byk,mestila pilih kerja senang duit byk kan.so kalau nak kerja senang kena belajar
ha mcm tu la aku ckp ngan anak aku.
ye aku ckp ngan anak aku mcm dia dah dewasa kan.hee
nak buat mcm mana,mmg dia dah faham daaa...


nota kaki:kesimpulan utk tips ini--->jadikan buku sebagai budaya

2 ulasan:

Zaila Mohamad berkata...

ituler..aku memang tak boleh masuk MPH, konpem kena pau ngan anak2 beli buku..hehehe

Alhamdulillah my Haziq memang dah boleh membaca sejak sekolah ni cuma dok risaukan adik dia..next year memang kn daftar masuk GA juga ni..

actually sekolah mana2 pon tak penting, yang penting kita as a parent kn luangkan masa membaca bersama diorang kan:)

mrs adam berkata...

zaila,
kalau anak2 saya nak buku tapi ada buku kat umah belum siap saya tak kate boleh beli,siapkan buku kat umah baru boleh beli buku baru.hee

ha betul2,skola mana2 pun sama je,yang penting parents kena luangkan masa membaca sama dorang.sebab tak boleh harap cikgu 100% kan

Related Posts with Thumbnails

Photobook