04 July 2010

: : memilih berus gigi dan ubat gigi untuk anak : :

hello blog,
pagi ahad yang indah,
selamat berorientasi mak ndak
haziq dan hazeera masih demam,tapi tak teruk
cuma batuk dan selesema je agak teruk.tapi naseb baik senang bagi diorang makan ubat
lagipun ubat tu boleh mengantukkan diorang,senang keje aku.huhu
owh cerita pasal ubat gigi dan berus gigi.
aku belikan haziq berus gigi dan ubat gigi sejak die tumbuh gigi pertama
ada je gigi terus gosok
tapi masa baru sebatang dua gigi tu boleh je gosok pakai kain
pilih berus gigi khas untuk kanak2,selalunya soft bristle
kalau ubat gigi pulak kena pakai ubat gigi tanpa flourida ye.jangan bagi yang ada flourida sebab nanti boleh menyebabkan flourosis pada gigi kanak2
flourida dalam air paip dah cukup untuk kanak2,kalau tambah lagi jadi flourosis tak cantikla gigi anak2.
flourosis tu keadaan gigi ada tompok2 putih,memang buruk la.ada banyak jenis flourosis,tapi tak perlulah aku nak membebel panjang2 pasal flourosis di sini,boleh google dan cari la kalo nak tahu.
ape2 pun yang penting TANPA FLOURIDA.kalau kita dewasa punya ubat gigi baru la kena yang ada flourida.
*ok stop OHI*
hari tu haziq mengamuk sebab tak dapat kacau mama dia buat keje,dia mengamuk sampai...


~gigit puting terbelah dua~

betapa hebatnye die kalau mengamuk.huhuhu
sekarang haziq dah faham sikit2 arahan.contoh : mama amik hanger  tak cukup nak sidai baju,dah boleh suruh dia tolong ambikkan.yahoo...senang keje ku.good boy!
sekian,


nota kaki : esok upload gambar potong jambul

5 comments:

ღnFashyaღ said...

wah...dr gigi ni..bagi ulasan pasal ubat gigi anak..huhu

ya rabbi haziq..sampai putus puting botol tu dikerjakan.......hahaha

Eyriqazz said...

alisya dah tumbuh gigi tapi masih blum belikan ubat berus n ubat gigi utknya.thanks for the informasi...

mrs adam said...

fashya,tu la puting tu sampai putus memang ngamuk abis la tu

eyriqazz,sama-sama.yela hari2 beruskan gigi anak tu yang terfikir nak tulis entry pasal ni pulak

Sumijelly said...

oh ya... lagi satu tau..
kalu nak bersihkan gigi anak..ambil kain pas tu, lap lidah dia yek..
nanti bau mulut akan ilang..dn putih susu oun ilang..buat la..

http://sumijelly.com

mrs adam said...

ha betul2.itu dia nasihat dari ibu beranak 3.lidah kalau putih2 teruk sangat akan menyebabkan penyakit condidiosis(jangkitan kulat)

Related Posts with Thumbnails

Photobook