XM

12 Januari 2012

Belajar Main Chess:Step Pertama

hello blog,
eh orang kate main chess/catur ni bagus
untuk otak
ye ke.ntah aku pun tak pasti.sebab tak pernah ada inisiatif nak baca lebih lanjut tentang kebaikan main chess
aku anggap je la main chess ni bagus.haha
owh aku tahu la jugak main chess ni,tapi aku tak pro,sekadar tahu main
pernah la menang,lawan adik beradik.haha
adik2 aku lawan masuk pertandingan bagai
siap wakil2 negeri la
especially adik no4 and no6
no7 tu in de making nak wakil sekolah
dulu2 masa adik2 aku tak wakil sek/daerah/negeri lagi,diorang baru pandai main aku main la jugak ngan diorang
sekarang diorang dah terer malas aku lawan chess ngan diorang
sebab confirm la aku kalah kan!
kalau nak menang pun mengambil masa yang lama kot.adoi
owh anak2 ku nanti nak kena ajar main chess jugak ni
main gitu2 je
encik adam la tu nak ajar,sebab dia lagi terer dari aku
encik adam lagi sorang aku malas nak lawan chess sebab dia tu tua2 pun terer.haha
so step pertama ialah:
:
:
:
:
main buah chess tu,main susun2 atas papan chess

haziq tgh susun buah chess
*susun-suka-hati-dia

mak usu dtg ajar susun yang betul
*haziq muka khusyuk


eh buat entry ni baru teringat nak beli la set chess yang adik aku ada ni
sebab bwh buah chess tu ada magnet.hee.
kat umah aku ada set chess yang besar standard tu,tak de magnet kat bawah dia
kalau haziq n hazeera main susun2 akan berakhir dengan main campak2
pas tu aku la yang kena kutip!
so step pertama main chess utk anak2 aku ialah belajar susun
step pertama ni maybe setahun baru diorang ingat susunan yang betul kot.huhu


nota kaki:step kedua?ajar cara jalan.tu lain tahun.hehe

Tiada ulasan:

Related Posts with Thumbnails

Photobook