XM

12 Jun 2010

cara menguruskan badan selepas bersalin versi saya

hai blog yang juga my life diary
aceceh ayat tak tahan..
opss hari ni nak tulis pasal proses pengurusan badan..
oh selepas bersalin berat badan saya tak turun2!
eh bukan tak turun2,tapi lambat nak turun
yela masa pregnant sangat berat.setiap bulan naik 5kg!hahaha
sampai kena minum glukos(ala yang wat test masa pregnant tu)
ok masa hazeera berumur sebulan berat saya 66.9kg
adoi macam mana nak turunkan kepada 53kg???
hohoho..
emm saya mengamalkan ni..(saya tiru gaya hidup masa pantang walaupun dah abis pantang) iaitu:
*makan jangan tambah.kalau rasa nak makan byk terus amik,yang penting jangan tambah.tapi kadang2 tambah jugak.abis strategi aku!
*kurangkan makan.yela dulu2 memang kuat makan.so kurangkan sikit!awak tu 60++!
*mandi scrub
*sapu losyen halia/losyen2 pecahkan lemak
*pakai bengkung.jangan tak caya saya rajin pakai bengkung.nak kuruskan badan punya pasal.bengkung leesa formula yang dalam set bersalin tuh.dalam seminggu adalah 4-5 hari saya pakai bengkung pas mandi dan sapu losyen
*banyakkan minum air masak.malaskan diri daripada buat air manis untuk diri sendiri
*rajin2 wat keje umah.basuh itu,basuh ini,cuci itu, cuci ini,buang kalori tuh!
*kalau boleh jangan makan malam,jangan mandi pas makan.better mandi dulu baru makan
owh selepas berusaha banyak sedikit,berat saya jadi 64kg!yeay...
pas tu saya g london weight management yang sesi rawatan percuma tu,terus turun 1kg pas wat rawatan 3jam!wahhhhh..berkesan!!huhuhu
saya masih mengamalkan pen'diet'an saya dengan motivasi sendiri.suami bukan sokong sangat,dia kate 'gemuk pun abang sayang'*hampehh...*tapi kadang2 dia cakap'ayang dah tak de shape' *ewah2!*
pas tu masa hazeera 5 bulan lebih saya timbang dah berat saya dah turun lagie!!!dah 60kg!!!yeay*sila jangan gembira sangat*kang naik lagi macam mana???
huhuhu...owh 2 hari lepas saya check dah 59kg!!!yeay lagi*excited tau*
emm setelah membuat pengiraan congak ngan suami saya leh turun 6kg dalam masa 3 bulan!!so sekarang target turunkan 59kg kepada 53kg dalam masa 3 bulan.bolehkah????kita tunggu....*saya kena usaha!!*
ok abis pengomelan cerita kurus ayat rojak2 saya.sekarang sesi tunjuk gambar


~ni gambar google~

saya malas la nak amik gambar bengkung burok saya tuh.huhu.tapi memang macam ni la.siap kena main tarik2 ngan haziq masa nak pakai!


ok jom cite pasal gambar ni.oh dah banyak kali gambar ni kuar kat blog ni.huhu.saya suka gambar ni sebab ada ilusi optik.nampak kurus!huhu.opss nak bgatu masa ni saya pakai bengkung.hahaha.sebab malas nak bukak masa papa ajak g ioi saya terus sarung skirt tu.hehe.
sekian motivasi peng'kurus'an badan dari saya,



nota kaki:rasa nak buat kenduri kalau berjaya kuruskan badan.over.

Tiada ulasan:

Related Posts with Thumbnails

Photobook