31 July 2013

Diari Ramadhan Haziq & Hazeera

hello blog,
cite bulan julai dicepatkan
sebab ni cite bulan puasa
ok haziq begitu semangat nak puasa
lagi2 dia jenis terpengaruh iklan macam mama dia
tgk iklan milo budak tu baru blaja puasa
tgk iklan dutch lady mia sara pon blaja puasa
so si haziq pon puasa
hari 1st bangun sahur
balik2 sekolah dalam kul 5.30 aku dan en.adam amik dia
dia masih puasa.wah
tapi....
lembek gile badan dia tak larat abis
daku kesian cakap boleh buka kalau tak larat
hazeera pon puasa,tapi dia tak lembek
tapi dia kate haus
so mereka pon berbuka air soya di bazaar ramadhan sg buloh.huhu
begitu la  cerita puasa hari pertama haziq dan hazeera


ha tengok tu haziq tak larat tgu papa beli ikan
*jgn tak tahu bazaar ramadhan sg buloh ni ada jual ikan jugak
**to be exact bazaar ramadhan kg baru sg buloh


dalam kereta mereka pon makan
hazeera request satay
haziq makan kuih
nak dijadikan cerita,daku ni dah tukar keje,dpt sg buloh,so before pindah sg buloh mmg la kena berulang puchong--->sg buloh
so hari 1st puasa tu sbb singgah bazaar smpi puchong kul 7
turun2 kete je si haziq muntah!
semua makanan yg dia makan tu keluar blk
alahai sian anak aku
tak biasa berpuasa
tapi hazeera ok je.tak de masalah
hari kedua dan ketiga puasa,dua2 bangun sahur
haziq berjaya puasa penuh.hazeera plak dua2 hari tu dia puasa smpi kul 5
si hazeera tu dia berbuka bila mak ayah dia amik dia balik skola je dia berbuka.huhu
klu kitorang amik kul 7,kul 7 kot dia buka.haha
hari keempat hari sabtu,dua2 bangun sahur
tapi kul 12 lps ayah diorang g keje je terus mintak buka,haziq buka kul 12.30,hazeera buka kul 12.00
hari ahad aku tak kejut dorang sahur.huhu.so dorang mmg tak puasa
hari isnin 6 ramadhan haziq puasa,dia puasa penuh 4 hari berturut2,isnin-khamis
hazeera plak isnin n selasa puasa dari pagi smpi ptg,sebab ptg dia buka,kat skola ada mknn tuk org tak puasa dia pon berbuka
hari rabu hazeera puasa penuh.ish2 tak sangka aku.kiranya 8 ramadhan tu dua2 anak aku puasa la
9 ramadhan(khamis) kan haziq puasa,hazeera puasa gak,tapi dia ada jilat gula donut skit
masa tu tgh tgu aku masuk kete,en adam tgh ckp kat tel,dia jilat gula donut skit,lps tel en adam ty hazeera puasa tak,dia jawab puasa
ty dia kenapa jilat gula donut tu,dia jawab 'sikit je'.**adoi.nak tergelak aku dgr jawapan hazeera ni.huhu
masa hari jumaat 10 ramadhan haziq nak puasa,bgn sahur,tp dia muntah2
ntahla maybe perut dia tak biasa puasa kot,kecik lg kot
so tak puasa la 10 ramdahan tu,lps 10 ramadhan mood puasa haziq dah tak de
maybe sebab muntak2 tu kot,jadinya dia puasa on off on off la sampai hari ni 21 ramadhan
mcm hari ni 21 ramadhan dua2 puasa,tapi buka kul 4 sebab aku amik dorang blk skola kul 4.huhu
ada tu dorang buka kul 6 masa singgah bazaar,macam tu la kerenah puasa anak2 aku
tapi aku tak paksa
nak puasa puasa,tak larat boleh buka
kecik lagi kot
emm...wah panjang gile aku merepek tapi
adoi perlu kot sebab ni cerita2 puasa pertama haziq  n hazeera
nt da besar boleh dorang bc sendiri,kot2 aku dah lupa bole rujuk entry ni.haha
sekian,

 

6 comments:

Cho Zila said...

akakpun tak paksa ngat anak2 nak puasani.. mula2 anak akak yang bongsu tu tak larat tapi dah lepas 10 Ramadan cam alah bias tegal biasajer..

shaliza said...

pencapaian yang memmbanggakan dah tu...kecik lagi kan..kuat jugaklah dorang berdua tu:-)

AnneRaini said...

betul tu. tak yah paksa. kecik lg. lainlah kalo dah sekolah rendah.

mrs adam said...

anne betul3 mmg tak paksa,cuma nak ajak belaja2 je.

mrs adam said...

chozila,
wah bagusla anak akak.anak saya makin ke 10 ramadhan makin kelaut puasanya.budak2 kan.hee

mrs adam said...

shaliza,
emm bole la kan utk budak 4 tahun lebih n 3 tahun lebih.hihi

Related Posts with Thumbnails

Photobook