XM

12 April 2010

kaedah perancang keluarga

greeting to all..
aceceh tajuk..ntah ape2..
huhu.dulu masa blaja ade gak kena blaja tajuk ni.tapi buat tak tahu je..yela masa tu single mingle tak da bf so tak terfikir pun nak merancang keluarga ni
pas tu...tup2 hamik ko dah anak dua.dua tahun berturut-turut.
so sila la merancang keluarga ok
menurut pembacaan dan ilmu aku,perancangan keluarga dibenarkan dalam islam.tak salah.bukan nak menolak rezeki.tapi kita merancang rezeki.
aceceh..bukan main lagi.kalo kita google or surf anything about family planning akan jumpa la pelbagai info.
so tak perlu la aku copy paste.basicly kaedah perancangan keluarga ada 2 cara iaitu semulajadi atau menggunakan something.kalo nak guna kaedah semulajadi si isteri perlula mempunyai tarikh period yg konsisten.kalo period tu tak tetap jgnla berangan nak wat cara semulajadi ok.huhu
ok sekarang kita cite pasal kaedah gunakan something
iaitu samada :
1-pil perancang
2-implant
3-IUD
4-suntikan hormon
5-ikat tiub fallopio
ada byk lagi cara.aku list kan cara2 yg glamer n praktikal kat malaysia ni je.
mengikut pembacaan aku pakai kondom tu kaedah semulajadi.ada juga aku dgr cerita dari mak aku,orang ikat rahim pakai bidan.kiranya bidan urut dan terbalikkan rahim kita.pas tu kalo rasa nak pregnant semula jumpa bidan yg sama semula dan suh die betulkan semula rahim tadi.tapi kalo bidan tu dah 'pergi selama-lamanya'jawapannya?tak dapatla si polan tu pregnant.
seperti biasa semua kaedah2 perancang keluarga di atas mempunyai side effect bergantung kepada si pengguna.side effect yg paling ditakuti ialah gemuk!
apa2 pun pilihla kaedah perancang keluarga yang sesuai tuk anda semua ok.tanya pendapat doktor anda.

~contraseptive pills~

~implant~

~IUD~


~contraseptive patch~

okla.sampai disini sahaja penulisan hot mama saya mengenai kaedah perancangan keluarga.menurut info yg saya tahu kalo nak implant murah ade kat LPPKN.cuba2 la cari maklumat.sampai di sini.selamat merancang.huhu

yang menaip,
mama haziq dan hazeera

nota kecil: kalo makan pil kena disiplin yang tinggi

Tiada ulasan:

Related Posts with Thumbnails

Photobook